Emerald City Duo
Emerald City Duo

Alexandra Kertz-Welzel

Photo courtesy of Karl Svec.

Lebenslauf

Prof. Dr. Alexandra Kertz-Welzel ist Professorin für Musikpädagogik und Leiterin des Institutes für Musikpädagogik an der Ludwig-Maximilians-Universität in München. Sie studierte Schulmusik, Musikerziehung (Klavier und Cembalo), Musikwissenschaft, Germanistik und Philosophie an der Hochschule für Musik und der Universität des Saarlandes in Saarbrücken. Zu ihren wichtigsten Lehrern zählen Kristin Merscher (Klavier) und Gerald Hambitzer (Cembalo). In ihrer Dissertation (2000) untersuchte sie Beziehungen zwischen Musik und Gefühl in den Schriften frühromantischer Autoren. Von 1992 bis 2000 war sie Stipendiatin des Cusanuswerkes.

Von 2005 bis 2011 arbeitete sie im Schuldienst und als Dozentin für Musikpädagogik und Musikdidaktik an der Hochschule für Musik in Saarbrücken. Darüber hinaus war sie von 2002 bis 2005 Gastwissenschaftlerin und Gastdozentin für Komparative Musikpädagogik an der University of Washington in Seattle (USA). Als Pianistin hat sich Alexandra Kertz-Welzel auf historische Aufführungspraxis und Klavierrepertoire des 19. Jahrhunderts spezialisiert und ist als Solistin und Kammermusikerin in Europa und den USA aufgetreten.

Zu ihren Forschungsinteressen zählen die Bereiche Internationale Musikpädagogik, Philosophy of Music Education, Music Education Policy, Community Music und Children's Musical Cultures. Darüber hinaus ist sie mit zahlreichen deutsch- und englischsprachigen Publikationen und Vorträgen auf Konferenzen in Deutschland, Brasilien, China, Finnland, Großbritannien, Italien, Kanada, Nepal, Norwegen und den USA international in Erscheinung getreten.

Ihr Buch Every child for music: Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA (2006) ist die erste umfassende deutschsprachige Studie zur amerikanischen Musikpädagogik und des Musikunterrichtes in den USA seit den 1960er Jahren. Gemeinsam mit David G. Hebert veröffentlichte sie das Buch Patriotism and nationalism in music education (2012).

Alexandra Kertz-Welzel ist in vielen nationalen und internationalen Verbänden aktiv. Seit Juli 2016 ist sie Co-Vorsitzende der Forschungsgruppe zu "Music Education Policy" der International Society for Music Education (ISME) sowie, seit Juni 2017, Vorsitzende der International Society for the Philosophy of Music Education (ISPME). Darüber hinaus ist sie Mitglied in Editorial Boards verschiedener internationaler Zeitschriften, z. B. Philosophy of Music Education Review und Journal of Historical Research in Music Education.

2004 gründete Alexandra Kertz-Welzel mit Martin Welzel das Emerald City Duo, das sich dem Repertoire des 19. und 20. Jahrhunderts für Klavier und Orgel widmet.

 

Mitgliedschaften:

 

 

Biography

Alexandra Kertz-Welzel, PhD, is professor and chair of the Department of Music Education at Ludwig Maximilian University (LMU) in Munich (Germany). She completed her studies at Saarland University and the University of Music in Saarbrücken (Germany), where she earned master's degrees in music education, Germanics, philosophy, piano performance, and harpsichord performance. Her teachers include Kristin Merscher (piano) and Gerald Hambitzer (harpsichord). In 2000, she obtained her PhD in musicology from Saarland University, with a dissertation on aesthetics in literature and music during the early romanticism in the Nineteenth century. In addition, she was a scholarship recipient of the Cusanuswerk Foundation from 1992-2000.

From 2005-2011, she was adjunct professor of music education at the University of Music in Saarbrücken (Germany), and, from 2002-2005, visiting scholar and lecturer in music education at the University of Washington in Seattle, WA (United States).

As a pianist, Dr. Kertz-Welzel has been specializing in early keyboard performance practice and piano repertoire of the Nineteenth century and has appeared as soloist and chamber musician in the United States and Europe.

With research interests in international music education, philosophy of music education, music education policy, community music, and children's musical cultures, she has published in leading journals and has regularly presented at national and international conferences in Brazil, Canada, China, Finland, Germany, Italy, Nepal, Norway, the United Kingdom, and the United States.

Her book, Every child for music: Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA (2006), is the first comprehensive German study describing music education in the United States since the 1960s. Along with David G. Hebert, she is co-editor of the book, Patriotism and nationalism in music education (2012).

Since July 2016, she serves as co-chair of the ISME Commission on Policy: Culture, Education and Media, and, since June 2017, as chair of the International Society for the Philosophy of Music Education (ISPME). Additionally, she is editorial board member of international peer-reviewed journals, such as the Philosophy of Music Education Review, or the Journal of Historical Research in Music Education.

In 2004, Alexandra Kertz-Welzel and Martin Welzel formed the Emerald City Duo, exploring the repertoire of the Nineteenth and Twentieth century for piano and organ.

 

Professional Memberships:

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© Emerald City Duo, Munich, Germany, 2017.