Emerald City Duo
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Publikationen | Publications

Selbständige Veröffentlichungen | Books:

 

Alexandra Kertz-Welzel: A framework for globalizing music education (= Counterpoints: Music and Education). Bloomington, IN (USA): Indiana University Press (2017; in Vorbereitung).

 

Alexandra Kertz-Welzel: Every child for music: Musikpädagogik und Musikunterricht in den USA (= Musikwissenschaft / Musikpädagogik in der Blauen Eule, Band 74). Essen: Blaue Eule, 2006. ISBN 3-89924-169-X. 295 Seiten. 

 

Alexandra Kertz-Welzel: Die Transzendenz der Gefühle. Beziehungen zwischen Musik und Gefühl bei Wackenroder/Tieck und die Musikästhetik der Romantik (= Saarbrücker Beiträge zur Literaturwissenschaft, Band 71). Ph.D. Dissertation (Saarbrücken: Universität des Saarlandes, 2000). Sankt Ingbert: Röhrig Universitätsverlag, 2001. ISBN 3-86110-278-1. 326 Seiten. 26,00 Euro. Weitere Informationen und Bestellung hier. For order information click here.

 

 

Herausgebertätigkeit | Editor:

 

David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education. Mit Beiträgen von Simon Keller, David G. Hebert, Alexandra Kertz-Welzel, Jane Southcott, Wai-Chung Ho, Carlos R. Abril, Ambigay Raidoo Yudkoff, Eugene Dairianathan, Chee-Hoo Lum, Amy C. Beegle, Kari K. Veblen und Marja Heimonen. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012. ISBN 978-1-4094-3080-3. 202 Seiten. eBook: eISBN 978-1-4094-3081-0. Weitere Informationen hier. For more information click here.

 

Herausgeberin der Artikelserie "Musikpädagogik in Nordamerika" in der Zeitschrift Diskussion Musikpädagogik (2008-2010), mit Beiträgen von Tom Regelski, David J. Elliott, Paul Woodford, Carlos R. Abril, Hildegard Froehlich, Mary C. Kennedy, J. Scott Goble, Julie Bannerman und Patricia Shehan Campbell.

 

 

Zeitschriftenbeiträge und Buchkapitel | Articles:

  1. A humanistic approach to music education: (critical) international perspectives (mit Leonard Tan). In: Iris M. Yob und Estelle R. Jorgensen (Hg.): There is no other: humane music education for the common good. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press (2018; in Vorbereitung).
  2. Community Music oder die Faszination des Nicht-Lernens. In: Wilfried Gruhn und Peter Röbke (Hg.): Handbuch Musiklernen. Esslingen: Helbling Verlag (2017; in Vorbereitung).
  3. Mehrsprachigkeit und "Mehr-Stimmigkeit" - Die ästhetische Perspektive (mit Franz Comploi). In: Anja Ballis, Claudia Pecher und Rebecca Schuler (Hg.): Mehrsprachige Kinder- und Jugendliteratur - Überlegungen zur Systematik, Didaktik und Verbreitung (= Schriftenreihe der Deutschen Akademie für Kinder- und Jugendliteratur). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren (2017; in Vorbereitung).
  4. International perspectives on assessment in music education. In: David J. Elliott, Gary E. McPherson und Marissa Silverman (Hg.): The Oxford handbook of philosophical and qualitative assessment in music education. New York, NY (USA): Oxford University Press (2017; in Vorbereitung).
  5. Advocatus diaboli: revisiting the devil's role in music and music education. In: Heidi Westerlund, Philip Alperson und Alexis Kallio (Hg.): Critical perspectives on religion, music, and education. Bloomington, IN (USA): Indiana University Press (2017; in Vorbereitung).
  6. Revisiting Bildung and its meaning for international music education policy. In: Patrick Schmidt and Richard Colwell (Hg.): Policy and the political life of music education, S. 107-121. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2017.
  7. Bildung and the master teacher: issues in pre-service education in Germany. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policiy: Culture, Education, and Media (Birmingham, United Kingdom, 2016), S. 498-504). Online verfügbar.
  8. Turning a private into a public interest: what music education policy can learn from sociology of music education. In: Hung-Pai Chen und Patrick Schmidt (Hg.): Proceedings of the 18th International Seminar of the ISME Commission on Music Policy: Culture, Education, and Media (Birmingham, United Kingdom, 2016), S. 252-268. Online verfügbar.
  9. Daring to question: a philosophical critique of community music. Philosophy of Music Education Review 24, Nr. 2 (2016), S. 113-130.
  10. Sociological implications of English as an international language in music education. Action, Criticism & Theory for Music Education 15, Nr. 3 (2016), S. 53-66. Online verfügbar.
  11. Transcultural childhoods. In: Gary E. McPherson (Hg.): The child as musician. A handbook of musical development, second edition, S. 577-593. New York, NY (USA): Oxford University Press, 2016.
  12. Internationalisierung und musikpädagogische Wissenschaftskulturen: Eine Annäherung. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 3 (2015): Beiträge zum Symposium 2015 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik, "Bedingungen, Funktionen und Verwendungen musikpädagogischer Forschung", S. 35-48. Online verfügbar.
  13. Community Music oder: Musik für Alle. Neue Musikzeitung 9 (2015), S. 34. Online verfügbar.
  14. Lessons from elsewhere? Comparative music education in times of globalization. Philosophy of Music Education Review 23, Nr. 1 (2015), S. 48-66.
  15. How musical is the devil? A critical reading of Thomas Mann's novel "Doctor Faustus" and its meaning for music and music education. In: Vesa Kurkela und Markus Mantere (Hg.): Critical music historiography: probing canons, ideologies and institutions, S. 187-196. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2015.
  16. Musikpädagogische Grundbegriffe und die Internationalisierung der Musikpädagogik: Ein unlösbares Dilemma? In: Jürgen Vogt und Frauke Heß (Hg.): (Grund-) Begriffe musikpädagogischen Nachdenkens - Entstehung, Bedeutung, Gebrauch: Sitzungsbericht 2013 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 6), S. 19-35. Münster: LIT Verlag, 2014.
  17. The policy of educational transfer in international music education. In: Peter Gouzouasis (Hg.): Policy and media in and for a diverse global community. ISME Commission Music Policy: Culture, Education, and Media International Seminar (2014, Natal, Brazil), S. 93-98. Vancouver, BC (Kanada): The University of British Columbia, 2014. Online verfügbar.
  18. Community Music: Ein internationales Konzept erobert Deutschland. Musikschule Direkt 2 (2014), S. 10-12. Online verfügbar.
  19. Internationalizing and localizing: shaping community music in Germany. International Journal of Community Music 6, Nr. 3 (2013), S. 263-272.
  20. Internationalisierung und Interkulturalität: Der Beginn eines notwendigen Dialoges. Diskussion Musikpädagogik 60 (2013), S. 20-21.
  21. Shaping community music in Germany. Sounding Board: The Journal of Community Music 2 (2013), S. 9-11.
  22. "Two souls, alas, reside within my breast": Reflections on German and American music education regarding the internationalization of music education. Philosophy of Music Education Review 21, Nr. 1 (2013), S. 52-65.
  23. Children's and adolescents' musical needs and music education in German schools. In: Patricia Shehan Campbell und Trevor Wiggins (Hg.):The Oxford handbook of children's musical cultures, S. 371-386. Oxford (Großbritannien): Oxford University Press, 2013.
  24. Introduction (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education, S. 1-5. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  25. Lesson learned? In search for patriotism and nationalism in the German music education curriculum. In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education, S. 23-42. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  26. Conclusions and recommendations (mit David G. Hebert). In: David G. Hebert und Alexandra Kertz-Welzel (Hg.): Patriotism and nationalism in music education, S. 175-179. Farnham (Großbritannien): Ashgate Publishing, 2012.
  27. Musikunterricht als "Education of Feelings"? Zur Bedeutung der Gefühle in Bennett Reimers "Philosophy of Music Education". In: Martina Krause und Lars Oberhaus (Hg.): Musik und Gefühl. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Perspektive, S. 159-179. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2012.
  28. Social Justice oder: Der Traum von der gesellschaftlichen Relevanz des Musikunterrichts. In: Jürgen Vogt, Frauke Heß und Christian Rolle (Hg.): Musikpädagogik und Heterogenität: Sitzungsbericht 2011 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 5), S. 55-73. Münster: LIT Verlag, 2012.
  29. Paradise lost? A critical examination of idealistic philosophies of teaching through the lens of Theodor W. Adorno.Visions of Research in Music Education 19 (2011). Online verfügbar.
  30. Standards as panacea? Music education standards and the reformation of schools in Germany. In: Paul G. Woodford (Hg.): Re-thinking standards for the twenty-first century: new realities, Nnew challenges, new propositions (= Studies in Music from The University of Western Ontario, Vol. 23), S. 45-68. London, ON (Kanada): University of Western Ontario, 2011.
  31. Avoiding pitfalls when swimming in foreign waters: Reflexionen über Schlüsselbegriffe der internationalen Musikpädagogik (mit Hildegard Froehlich). Diskussion Musikpädagogik 49 (2011), S. 27-30.
  32. Gender und Curriculum: Zum unterrichtlichen Umgang mit der Musik von Komponistinnen und seinen musikpädagogischen Implikationen. In: Jürgen Vogt, Christian Rolle und Frauke Heß (Hg.): Inhalte des Musikunterrichts. Sitzungsbericht 2009 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 4), S. 122-139. Münster: LIT Verlag, 2010. 
  33. Philosophy of music education and the burnout syndrome: female viewpoints on a male school world. Philosophy of Music Education Review 17, Nr. 2 (2009), S. 144-161. 
  34. Paradigms and paradigm shifts in German music education. Musiikkikasvatus: The Finnish Journal of Music Education 12, Nr. 1 (2009), S. 69-83. 
  35. A matter of comparative music education? Community music in Germany. In: Don D. Coffman (Hg.): CMA XI: Projects, perspectives, and conversations: proceedings from the International Society for Music Education (ISME) 2008 Seminar of the Commission for Community Music Activity, S. 69-80. Tel Aviv (Israel): International Society for Music Education (ISME), 2009. 
  36. A matter of comparative music education? Community music in Germany. International Journal of Community Music 1, Nr. 3 (2008), S. 401-409. 
  37. Mendelssohn's last wish or: case studies on aesthetics in music education. Philosophy of Music Education Review 16, Nr. 2 (2008), S. 193-207. 
  38. Music education in the 21st century: a comparison of German and American music education toward a new concept of global exchange. Music Education Research 10, Nr. 4 (2008), S. 439-449. 
  39. Online Teaching: Neue Wege der beruflichen Weiterbildung für Musikpädagogen in den USA. In: Bernd Clausen, Anne Niessen und Christian Rolle (Hg.): BFG-kontakt 4. Musikpädagogik vor neuen Herausforderungen. Beiträge und Berichte 2005 bis 2007, S. 123-140. Bielefeld: Bundesfachgruppe Musikpädagogik e. V., 2008. 
  40. Magic words? Community Music und Musikvermittlung. In: Martin Pfeffer, Christian Rolle und Jürgen Vogt (Hg.): Musikpädagogik auf dem Wege zur Vermittlungswissenschaft? Sitzungsbericht 2007 der Wissenschaftlichen Sozietät Musikpädagogik (= Wissenschaftliche Musikpädagogik, Band 2), S. 57-73. Münster: LIT Verlag, 2008. 
  41. Musikpädagogische Forschung in den USA. Diskussion Musikpädagogik 37 (2008), S. 55-59. 
  42. The implementation of the national standards for music education in American Schools. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik, Sonderedition, Nr. 2 (2008): Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik?, S. 115-124. Online verfügbar.
  43. Kann multikultureller Musikunterricht die Gesellschaft verändern? Erfahrungen aus den USA. In: Norbert Schläbitz (Hg.): Interkulturalität als Gegenstand der Musikpädagogik (= Musikpädagogische Forschung, Band 28), S. 69-89. Essen: Blaue Eule, 2007. 
  44. Community Music: Der internationale Diskurs über außerschulische Musikvermittlung. Diskussion Musikpädagogik 33 (2007), S. 44-48. 
  45. Ästhetik im Musikunterricht oder: Bix Beiderbeckes Solo. Musik und Ästhetik 11, Nr. 41 (2007), S. 27-42. 
  46. Motivation zur Weiterbildung: Master- und Bachelor-Abschlüsse in den USA. Diskussion Musikpädagogik 29 (2006), S. 33-35. 
  47. The pied piper of Hamelin: Adorno on music education. Research Studies in Music Education 25, Nr. 1 (2005), S. 1-12. 
  48. Performing with understanding: Die "National Standards for Music Education" und ihre internationale Bedeutung. Diskussion Musikpädagogik 27 (2005), S. 34-39. 
  49. In search of the sense and the senses: aesthetic education in Germany and the United States. Journal of Aesthetic Education 39, Nr. 3 (2005), S. 102-114. 
  50. The "magic" of music: archaic dreams in romantic aesthetics and an education in aesthetics. Philosophy of Music Education Review 13, Nr. 1 (2005), S. 77-94. 
  51. General music education in Germany today: a look at how popular music is engaging students. General Music Today 18, Nr. 2 (2005), S. 14-16. 
  52. How musical is man? Beziehungen zwischen Musikpädagogik und Musikethnologie. Diskussion Musikpädagogik 25 (2005), S. 43-48. 
  53. Didaktik of music: a German concept and its comparison to American music pedagogy. International Journal of Music Education (Practice) 22, Nr. 3 (2004), S. 277-286. 
  54. The singing muse: three centuries of music education in Germany. Journal of Historical Research in Music Education 26, Nr. 1 (2004), S. 8-27. 
  55. Piano Improvisation Develops Musicianship. Orff-Echo 37, Nr. 1 (2004), S. 11-14. 
  56. Towards Europe? Bennett Reimers "Philosophy of Music Education" und der amerikanische Traum vom allgemeinbildenden Musikunterricht. Diskussion Musikpädagogik 18 (2003), S. 46-51.
 

Rezensionen | Reviews:

  • Gruhn, Wilfried: Wir müssen lernen, in Fesseln zu tanzen. Leo Kestenbergs Leben zwischen Kunst und Kulturpolitik. Journal of Historical Research in Music Education 39, Nr. 1 (2017; in Vorbereitung).
  • Howe, Sondra W.: Women music educators in the United States. Diskussion Musikpädagogik 66 (2015), S. 62-63.
  • Knolle, Niels (Hg.): Lehr- und Lernforschung in der Musikpädagogik. Musik und Unterricht 89 (2007), S. 60.
  • Schmidt, Wolf Gerhard: Friedrich de la Motte – Fouqués Nibelungentrilogie "Der Held des Nordens". Studien zu Stoff, Struktur und Rezeption. Literaturwissenschaftliches Jahrbuch der Görresgesellschaft 45 (2004), S. 388-390.
  • Campbell, Patricia Shehan: Teaching music globally. Diskussion Musikpädagogik 22 (2004), S. 58-60.
  • Jorgensen, Estelle R.: Transforming music education. Diskussion Musikpädagogik 20 (2003), S. 57-60.
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